مبانی کامپیوتر و اینترنت

 

مبانی کامپیوتر 

این آموزش به شما کمک می کند تا نحوه کار کامپیوتر و نحوه استفاده از آنها را بفهمید. ما در مورد نحوه تنظیم رایانه ، تفاوت سخت افزار و نرم افزار و انواع رایانه هایی که می توانید استفاده کنید صحبت خواهیم کرد. ما همچنین سیستم عامل ها ، برنامه ها ، ابر و بسیاری موارد دیگر را کشف خواهیم کرد

کامپیوتر چیست؟

رایانه وسیله ای الکترونیکی است که اطلاعات یا داده ها را دستکاری می کند. این دستگاه قابلیت ذخیره ، بازیابی و پردازش داده ها را دارد. شاید بدانید که می توانید از کامپیوتر برای تایپ اسناد ، ارسال ایمیل ، بازی و مرور وب استفاده کنید. همچنین می توانید از آن برای ویرایش یا ایجاد صفحه گسترده ، ارائه ها و حتی فیلم ها استفاده کنید.

سخت افزار و نرم افزار

قبل از اینکه در مورد انواع مختلف رایانه صحبت کنیم ، بیایید در مورد دو چیز مشترک همه رایانه ها صحبت کنیم: سخت افزار و نرم افزار.

سخت افزار هر بخشی از رایانه شما است که دارای ساختار فیزیکی است ، مانند صفحه کلید یا ماوس. همچنین شامل تمام قسمتهای داخلی رایانه است که می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

نوعی سخت افزار

 

نرم افزار مجموعه ای از دستورالعمل ها است که به سخت افزار می گوید چه کاری انجام دهد و چگونه این کار را انجام دهد. نمونه هایی از نرم افزارها شامل مرورگرهای وب ، بازی ها و پردازنده های کلمه است. در زیر می توانید تصویری از Microsoft PowerPoint را که برای ایجاد ارائه استفاده می شود ، مشاهده کنید.

یکی از نرم افزارهای اداری برای ارائه مطالب

 

 

هر کاری که در رایانه انجام می دهید هم به سخت افزار و هم به نرم افزار متکی خواهد بود. به عنوان مثال ، در حال حاضر شما ممکن است این درس را در یک مرورگر وب (نرم افزار) مشاهده کنید و با استفاده از ماوس (سخت افزار) خود از صفحه به صفحه دیگر کلیک کنید. همانطور که در مورد انواع مختلف کامپیوتر اطلاعات کسب می کنید ، از خود در مورد تفاوت سخت افزار آنها س سوال کنید. با پیشرفت در این آموزش ، خواهید دید که انواع مختلف کامپیوترها نیز اغلب از انواع مختلفی از نرم افزارها استفاده می کنند.

انواع مختلف کامپیوتر

وقتی بیشتر مردم کلمه کامپیوتر را می شنوند ، به یاد یک کامپیوتر شخصی مانند دسکتاپ یا لپ تاپ می افتند. با این حال ، رایانه ها دارای اشکال و اندازه های مختلف هستند و عملکردهای مختلفی را در زندگی روزمره ما انجام می دهند. هنگام برداشت پول نقد از خودپرداز ، اسکن مواد غذایی در فروشگاه یا استفاده از ماشین حساب ، از نوعی رایانه استفاده می کنید.

کامپیوترهای رومیزی

بسیاری از افراد از کامپیوترهای رومیزی در محل کار ، خانه و مدرسه استفاده می کنند. رایانه های رومیزی به گونه ای طراحی شده اند که روی میز قرار می گیرند و به طور معمول از چند قسمت مختلف از جمله قاب کامپیوتر ، مانیتور ، صفحه کلید و ماوس تشکیل شده اند.

کامپیوتر رومیزی

 

کامپیوترهای لپ تاپ

نوع دوم رایانه ای که ممکن است با آن آشنا باشید ، یک کامپیوتر لپ تاپ است که معمولاً لپ تاپ نامیده می شود. لپ تاپ ها رایانه های مجهز به باتری هستند که قابلیت حمل و نقل بیشتری نسبت به دسک تاپ ها دارند و به شما امکان می دهد تقریباً در هر جایی از آنها استفاده کنید.

لپ تاپ (کامپیوتر قابل حمل)

 

 

رایانه های لوحی (تبلت ها )

رایانه های لوحی — یا تبلت ها ـ رایانه های دستی هستند که حتی قابل حمل تر از لپ تاپ ها هستند. به جای صفحه کلید و ماوس ، رایانه لوحی از صفحه نمایش حساس به لمس برای تایپ و پیمایش استفاده می کند. iPad نمونه ای از رایانه لوحی است.

رایانه هاای تبلتی

 

سرورها 

سرور رایانه ای است که اطلاعات را در اختیار سایر رایانه های شبکه قرار می دهد. به عنوان مثال ، هر زمان که از اینترنت استفاده می کنید ، در حال مشاهده چیزی هستید که در یک سرور ذخیره شده است. بسیاری از مشاغل همچنین از سرورهای پرونده محلی برای ذخیره و به اشتراک گذاری فایلها به صورت داخلی استفاده می کنند.

کامپیوترهای سرور

 

انواع دیگر رایانه ها

بسیاری از وسایل الکترونیکی امروزه اساساً رایانه های تخصصی هستند ، هرچند که ما همیشه چنین تصوری در مورد آنها نداریم. در اینجا چند مثال متداول آورده شده است.

تلفن های هوشمند: بسیاری از تلفن های همراه می توانند بسیاری از کارها را انجام دهند ، از جمله مرور اینترنت و بازی ها. آنها معمولا تلفن هوشمند نامیده می شوند

کامپیوترهای Wearable :  فناوری پوشیدنی اصطلاحی عمومی برای گروهی از دستگاه ها است - از جمله ردیاب های تناسب اندام و ساعت های هوشمند - که برای پوشیدن در طول روز طراحی شده اند. این دستگاه ها را اغلب به اختصار پوشیدنی می نامند.

 کنسول های بازی: کنسول بازی نوعی کامپیوتر ویژه است که برای پخش بازی های ویدیویی در تلویزیون شما استفاده می شود.

تلویزیون ها: بسیاری از تلویزیون ها اکنون شامل برنامه ها - یا برنامه هایی - هستند که به شما امکان دسترسی به انواع مختلف محتوای آنلاین را می دهند. به عنوان مثال ، می توانید فیلم را از اینترنت مستقیماً روی تلویزیون خود پخش کنید.

رایانه های شخصی PCS and Macs

رایانه های شخصی در دو سبک اصلی وجود دارند: PC و Mac. هر دو کاملاً کاربردی هستند ، اما از لحاظ ظاهری و سلیقه ای متفاوت هستند و بسیاری از افراد PC ها یا بسیاری دیگر کامپیوترهای Mac را ترجیح می دهند.

PCS

این نوع رایانه با رایانه شخصی IBM آغاز به کار کرد که در سال 1981 معرفی شد. شرکت های دیگر شروع به ایجاد رایانه های مشابه کردند که IBM PC Compatible نامیده می شدند (که اغلب به کامپیوتر شخصی کوتاه می شوند). امروزه این رایج ترین نوع رایانه های شخصی است و به طور معمول شامل سیستم عامل Microsoft Windows است.

کامپیوتر PC نوع سازگار IBM

 

 

Macs

رایانه مکینتاش در سال 1984 معرفی شد و اولین رایانه شخصی بسیار گسترده ای بود که دارای رابط کاربری گرافیکی یا GUI بود. تمام Mac ها توسط یک شرکت (اپل) ساخته می شوند و تقریباً همیشه از سیستم عامل Mac OS X استفاده می کنند.

رایانه شخصی رومیزی مکینتاش شرکت اپل

 

قسمتهای اساسی کامپیوتر

معرفی

قسمتهای اساسی رایانه رومیزی کیس کامپیوتر ، مانیتور ، صفحه کلید ، ماوس و سیم برق است. هر قسمت از رایانه هر زمان که استفاده کنید نقش مهمی دارد.

کیس کامپیوتر 

کیس کامپیوتر جعبه ای فلزی و پلاستیکی است که شامل اجزای اصلی کامپیوتر از جمله مادربرد ، واحد پردازش مرکزی (CPU) و منبع تغذیه است. قسمت جلوی کیس معمولاً دارای یک دکمه روشن / خاموش و یک یا چند درایو نوری است.

کیس های کامپیوتری در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند یک کیس دسک تاپ روی میز قرار دارد و مانیتور معمولاً بالای آن قرار می گیرد. نوع دیگر کیس Tower است و در کنار مانیتور یا زمین قرار دارد. اجزای کامیپوترهای All in One  با قطعات داخلی در مانیتور تعبیه شده ، عرضه می شوند و این امر باعث می شود که شما به یک کیس جداگانه نیاز داشته نباشید.

کیس کامپیوتر رومیزی (کیس ایستادده)

 

کیس کامپیوتر خوابیده کامپیوتر All in One (کیس های تعبیه شده در مانیتور )

Monitor (صفحه نمایش)

این مانیتور برای نمایش تصاویر و متن بر روی صفحه نمایش با کارت گرافیک واقع در داخل کیس کامپیوتر کار می کند. اکثر مانیتورها دارای دکمه های کنترلی هستند که به شما امکان می دهد تنظیمات نمایشگر مانیتور خود را تغییر دهید و برخی مانیتورها نیز بلندگوهای داخلی دارند.

نمایشگرهای جدید معمولاً دارای نمایشگرهای LCD (نمایشگر کریستال مایع) یا LED (دیود ساطع کننده نور) هستند. این موارد را می توان بسیار نازک ساخت و اغلب به آنها نمایشگرهای صفحه تخت می گویند. نمایشگرهای قدیمی از نمایشگرهای CRT (لوله اشعه کاتدی) استفاده می کنند. مانیتورهای CRT بسیار بزرگتر و سنگین ترند و فضای میز بیشتری را اشغال می کنند.

 صفحه نمایش لامپ پرتو کاتدی (CRT Monitor)

صفحه نمایش کریستال مایع (LCD Monitors )

صفحه نمایش دیود ساطع کننده نور (LED Monitor)

تفاوت LCD با LED

صفحه کلید Keyboard

صفحه کلید یکی از اصلی ترین راه های برقراری ارتباط با رایانه است. صفحه کلید انواع مختلفی دارد ، اما بسیاری از آنها بسیار شبیه به هم هستند و به شما امکان می دهند همان کارهای اساسی را انجام دهید.

صفحه کلید

عملکرد هر یک از کلیدهای صفحه کلید 

  • عملکرد کلید Esc روی صفحه کلید

عملکرد کلید Esc
  • عملکرد کلیدهای تابعی (Functional Keys) 

عملکرد کلیدهای تابعی روی صفحه کلید در برنامه هاهی مختلف (Functional Keys)
 
  • عملکرد کلیدهای Print Screen, Scroll Lock, Pause/Break

عملکرد کلیدهای Print Screen, Scroll Lock, Pause/Break روی صفحه کلید
 
  • عملکرد کلید Backspace

عملکرد کلید Backspace روی صفحه کلید
 
  • عملکرد کلید Enter 

عملکرد کلید Enter
 
  • عملکرد کلیدهای AlphanumericKeys

عملکرد کلیدهای Alphanumeric Keys
 
 
  • عملکرد کلیدهای Insert and Delete

عملکرد کلیدهای Insert and Delete
 
  • عملکرد کلید Tab

عملکرد کلید Tab
 
  • عملکرد کلیدهای Ctrl , Alt and Shift 

عملکرد کلیدهای Ctrl , Alt and Shift
 
  • عملکرد کلیدهای Home and End

عملکرد کلیدهای Home and End
 
 
  • عملکرد Page up and Page Down

عملکرد کلیدهای Page up and Page Down
  • عملکرد کلیدهای مکان نما

عملکرد کلیدهای Arrow Keys
 
 
  • عملکرد صفحه کلید عددی ماشین حساب 

کلیدهای ماشین حساب Numeric Keypad
 
 

ماوس

ماوس ابزار مهم دیگری برای برقراری ارتباط با رایانه است. که به طور معمول به عنوان یک دستگاه اشاره کننده (Pointing Device) شناخته می شود ، به شما امکان می دهد اشیا موجود در صفحه را نشان دهید ، روی آنها کلیک کنید و آنها را حرکت دهید.
دو نوع اصلی ماوس وجود دارد: نوری و مکانیکی. ماوس نوری (Optical Mouse) برای تشخیص حرکت از چشم الکترونیکی استفاده می کند و تمیز کردن آن آسان تر است. ماوس مکانیکی (Mecanical Mouse) برای تشخیص حرکت از یک توپ غلتکی استفاده می کند و برای کار صحیح به تمیزکاری منظم نیاز دارد.

  • ماوس Trackball: ترک بال توپی است که می تواند آزادانه بچرخد. به جای اینکه دستگاه را مانند ماوس حرکت دهید ، می توانید با انگشت شست توپ را بچرخانید تا اشاره گر را حرکت دهید. 

ترک بال
  • صفحه لمسی Touchpad: صفحه لمسی Touchpad- صفحه لمسی Trackpad نیز نامیده می شود - صفحه ای حساس به لمس است که به شما امکان می دهد با ایجاد یک حرکت طراحی با انگشت خود ، اشاره گر را کنترل کنید. صفحه لمسی در رایانه های لپ تاپ معمول است.

تاچ پد یا صفحه لمسی لپ تاپ

معرفی

نگاهی به جلوی و پشت قاب کامپیوتر خود بیندازید و تعداد دکمه ها ، پورت ها و اسلات های مشاهده شده را بشمارید. حالا به مانیتور خود نگاه کنید و هرچه را در آنجا پیدا کردید بشمارید. شما احتمالاً حداقل 10 و شاید خیلی بیشتر حساب کرده اید.

 

هر رایانه متفاوت است ، بنابراین دکمه ها ، پورت ها و پریزها از رایانه به رایانه دیگر متفاوت است. با این وجود موارد خاصی وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید در اکثر رایانه های رومیزی پیدا کنید. یادگیری نحوه استفاده از این درگاه ها به شما کمک خواهد کرد هر زمان که بخواهید چیزی را به رایانه خود متصل کنید ، مانند چاپگر ، صفحه کلید یا ماوس جدید.

دکمه های جلوی کیس کامپیوتر

 نمای کیس و دکمه های جلوی کیس

شرح دکمه های جلوی Case

  • درایو دیسک نوری  
  • دکمه power
  • یو اس بی یا درگاه سریال جهانی
 

پشت کیس کامپیوتر

نمای پشت کیس و دکمه ها ، پورت ها و اجزای آن

 

 گذرگاههای ورودی و خروجی صدا

انواع مختلفی از پورت ها مانند FireWire ، Thunderbolt و HDMI نیز وجود دارد. اگر رایانه شما پورتهایی دارد که آنها را تشخیص نمی دهید ، باید برای کسب اطلاعات بیشتر از دفترچه راهنمای سیستم استفاده کنید.

انواع رایانه های شخصی

 

وسایل جانبی که می توانید با رایانه خود استفاده کنید

ابتدایی ترین تنظیمات رایانه معمولاً شامل کیس کامپیوتر ، مانیتور ، صفحه کلید و ماوس است ، اما شما می توانید انواع مختلفی از دستگاه ها را به پورت های اضافی رایانه خود وصل کنید. به این دستگاه ها لوازم جانبی گفته می شود. بیایید نگاهی به برخی از رایج ترین آنها بیندازیم.

  • چاپگرها: از چاپگر برای چاپ اسناد ، عکس ها و هر چیز دیگری که در صفحه شما ظاهر می شود استفاده می شود. چاپگرها انواع مختلفی دارند از جمله چاپگرهای جوهر افشان ، لیزر و عکس. حتی چاپگرهای All in one وجود دارد که می توانند اسناد را اسکن و کپی کنند. 

 


 منابع : 1. http://www.edu.gcfglobal.org

برای تقریباً 20 سال ، برنامه GCFLearnFree.org به میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک کرده است تا مهارت های اساسی لازم برای زندگی و کار در قرن 21 را فرا بگیرند. از Microsoft Office و ایمیل ، تا خواندن ، ریاضیات و موارد دیگر - GCFLearnFree.org بیش از 200 موضوع را شامل می شود ، از جمله بیش از 2000 درس ، بیش از 1000 فیلم ، و بیش از 50 آموزش تعاملی (Intractive) و بازی کاملاً رایگان. 

اگر شما مایل به یادگیری هستید ، ما آماده آموزش هستیم.

مشاهده یک آموزش. یک دوره کامل خودآزمایی را کامل کنید. ما معتقدیم که در توانایی یادگیری آنچه می خواهید ، بدون توجه به درآمد و شرایط ، آزادی دارد. ما در مورد موضوعاتی که برای ادامه تحصیل - یا شروع به کار نیاز دارید - آموزش می دهیم.

در هر مکان و هر زمان یاد بگیرید.

محتوای ما 24 ساعته در دسترس است و از سراسر جهان به مردم خدمات می دهد. به بیش از 100 میلیون نفر از اقشار مختلف که به GCFLearnFree.org آمده اند بپیوندید تا مهارت های اساسی لازم برای زندگی و کار در قرن 21 را بیاموزید. تمام آنچه شما نیاز دارید اتصال به اینترنت است.

همیشه اینجا. همیشه در حال رشد است.

آموزش آنلاین چیز جدیدی نیست. ما تقریباً 20 سال است که اینجا هستیم و امروز بیش از هر زمان دیگری آموزش های دیگری را ارائه می دهیم. وقتی به دوره های خودآزمایی ما دسترسی پیدا می کنید ، می دانید که آنها به روز هستند و بعداً در صورت نیاز به بازبینی ، این دوره ها در دسترس خواهند بود.

برنامه بنیاد جامعه حسن نیت® و صنایع خوب از شرق کارولینای شمالی. (GIENC®) ، تمام محتوای آموزشی GCFLearnFree.org® در دفتر مرکزی GCF جهانی در دورهام ، نیویورک طراحی و تولید شده است.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 10 آبان 1395برچسب:, | 15:42 | نويسنده : نشان دار بی نشان |